Ce face un convertor catalitic auto (catalizator)?

Daca sunteti expert in masini sau daca aveti unul, stiti deja ce este acest lucru si ce face, cu toate acestea, exista multi oameni care nu au nici o idee despre ce este un catalizator. Dar nu va faceti griji! Veti vedea ca in acest articol veti gasi toate raspunsurile.

Un catalizator este un dispozitiv care este compus dintr-un recipient din otel inoxidabil cu o structura ceramica de fagure si o suprafata de rasina, care contine elemente metalice nobile, cum ar fi platina, paladiu si rodiu, generand si accelerand la randul sau reactii chimice care se descompun si se oxideaza.

Acest dispozitiv, numit si convertor catalitic, este situat intre amortizorul de zgomot si teava de esapament a vehiculului, foarte aproape de motor, mentinand gazele la temperaturi ridicate pentru conversie si purificare.

In acelasi mod, trebuie sa luam in considerare un element indispensabil pentru un catalizator care este sonda lambda sau senzorul de oxigen. Este un dispozitiv care este responsabil pentru reglarea amestecului in cadrul motorului in functie de performanta acestuia. Catalizatoarele vechi pot fi duse la depozituldecatalizatoare.ro.

Ce face un convertor catalitic auto?

sursa foto

Practic, misiunea unui catalizator din interiorul unei masini este ca acesta sa scada emisiile poluante produse de gazele de esapament atunci cand ies afara, transformandu-le inainte de a lasa atmosfera in gaze inofensive pentru mediu. Astfel, hidrocarburile si monoxidul de carbon, care polueaza mediul si afecteaza sanatatea oamenilor, sunt transformate in apa si dioxid de carbon, care sunt mai putin daunatoare.

Principalele defecte ale unui catalizator

Un catalizator va functiona la fel de mult pe cat il mentineti, deci este foarte important sa stiti cum sa detectati cand catalizatorul esueaza si care sunt cele mai frecvente defectiuni.

Este recomandat sa evitati drumurile denivelate, deoarece acest lucru ar putea rupe panoul ceramic intern al catalizatorului si ar putea provoca anumite zgomote sau crapaturi. De asemenea, trebuie sa aveti grija sa nu ardeti combustibilul, deoarece ar putea ajunge la acest element si sa-l deteriorati.

Trebuie sa fiti constienti si sa fiti la curent cu intretinerea bujiilor si a sondei lambda a catalizatorului, daca nu, motorul nu va functiona corect, percepand lipsa de putere.

Inlocuirea unui catalizator este destul de costisitoare din cauza metalelor pe care le transporta in interior (paladiu, platina si rodiu), daca aveti catalizatorul deteriorat sau in stare proasta, este recomandat sa aflati costul schimbarii acestuia sau sa contactati un vanzator de catalizatori.

Care sunt aceste gaze toxice emise de autoturisme?

Principalele gaze nocive produse in mod normal de o masina fara catalizator sunt urmatoarele:

  • Hidrocarburi: Se gasesc in benzina atunci cand nu ard in arderea motorului. Acestea cauzeaza probleme respiratorii si sunt, de asemenea, cancerigene.
  • Monoxid de carbon: Gaze periculoase care se leaga de fierul hemoglobinei. Produce sufocare si in cantitati mari poate provoca moartea unei persoane.
  • Oxizi de azot: Este principala cauza de distrugere a stratului de ozon, smog si ploaie acida. Apare prin combinarea azotului si oxigenului din aer la temperaturi ridicate.

Datorita catalizatorului, aceste gaze toxice inainte de a fi expulzate sunt transformate in gaze care nu sunt daunatoare pentru oameni si planeta, cum ar fi azotul, dioxidul de carbon si apa. Pentru ca acest lucru sa se intample, dispozitivul trebuie sa fie la o temperatura foarte ridicata si in stare buna.