In centrul aproape fiecarei unitati industriale se afla motoarele electrice, care pot face echipamentele inoperante in cazul in care rulmentii lor de rulare se defecteaza – un eveniment mai frecvent decat este necesar din cauza tensiunii rezultate din lubrifierea necorespunzatoare. Ungerea corecta a motoarelor este usoara, dar nu tocmai simpla. Daca nu luati in considerare toti factorii implicati, echipamentul dumneavoastra va fi predispus la defectiuni timpurii. Investitia in instrumentele potrivite este o parte esentiala a mentinerii unui program structurat de lubrifiere si a abordarii tuturor factorilor implicati. Rulmentul cu bile are nevoie de lubrifiere corecta.
Cauze tipice ale esecului
Exista mai multe moduri de defectiune de care trebuie sa tineti cont atunci cand va intretineti motoarele electrice, desi statisticile arata ca 50% dintre defectiunile rulmentului sunt legate de lubrifiere. Mai jos sunt cateva moduri comune de defectiune legate de lubrifiant:
Pierderea lubrifiantului
Daca rulmentul nu este lubrifiat la intervalul corespunzator cu cantitatea adecvata de lubrifiant sau daca uleiul se separa de agentul de ingrosare de baza al grasimii prin supraincalzire, poate aparea pierderea lubrifiantului si a lubrifierii si poate contribui la defectarea echipamentului. Aceasta situatie apare in mod obisnuit atunci cand operatorii folosesc un program de reluare bazat pe timp. Desi reungerea dupa o anumita perioada de ore de functionare este consecventa, de obicei face mai mult rau decat bine, datorita faptului ca multe variabile joaca un rol in momentul in care un rulment are nevoie de lubrifiere. Sistemele de monitorizare cu ultrasunete ajuta la detectarea momentului potrivit pentru lubrifiere, reducandu-va sansele de separare a uleiului. Poti utiliza si un degresant SKF daca este necesar.
Incompatibilitate cu lurifianti
Nu toate unsorile sunt compatibile intre ele. Este obisnuit sa credeti ca „lubrifianta este lubrifiant” si sa completati un rulment cu prima lubrifiant pe care o puteti pune mana. Folosirea unui lubrifiator automat cu un singur punct asigura ca un singur tip de lubrifiant este utilizat in mod constant. Este important sa folosesti acelasi lubrifiant sau un inlocuitor compatibil pentru durata de viata a unui rulment.
Lubrifierea corecta
Asigurati-va ca utilizati lubrifianta corecta pentru aplicatia dvs. Unele modele si aplicatii de rulmenti au nevoie doar de lubrifiant non-EP sau de uz general (GP), in timp ce altele necesita lubrifiant de presiune extrema (EP). Daca nu sunteti sigur ce tip de lubrifiant sa utilizati, consultati OEM.
Degradarea lubrifiantului
Intarirea lubrifiantului, degradarea chimica cauzata de caldura excesiva si separarea uleiului de pe baza de grasime sunt tipuri comune de degradare. Desigur, caldura excesiva este cauzata de frecare, care este cauzata de lubrifierea necorespunzatoare. Pastrati o lista documentata a sarcinilor de lubrifiere si alegeti instrumente de monitorizare a starii care va vor alerta cu privire la orice posibila defectiune.
Exces de lubrifiere
Acest lucru se intampla in principal cu rulmentii cu fata deschisa, cand excesul de grasime poate provoca o crestere a temperaturii lagarelor din cauza agitatiei si, de asemenea, poate fi impins inapoi in infasurarile motorului si poate provoca, de asemenea, supraincalzirea si deteriorarea izolatiei electrice de pe infasurari. O schimbare benefica de facut este trecerea de la lubrifierea manuala la gresarea automata. Lubrifierea manuala lasa mult loc pentru erorile umane, in timp ce echipamentul de lubrifiere automata ofera precizia necesara pentru lubrifierea optima a rulmentilor.