Cresa sau gradinita…una din aceste doua locatii este mediul in care copiii se regasesc, pentru prima data, singuri, fara parintii lor. Desi la cresa sunt dusi mai putin copii, la gradinita merg majoritatea micutilor cu varsta cuprinsa intre 3 si 6 ani. De asemenea, la gradinita copiii se pregatesc pentru educatia ce va veni odata cu incepera scolii. Inceperea gradinitei este unul dintre cei mai importanti pasi in dezvoltarea copilului, si este experienta crearii propriului mediu social.
Inceperea gradinitei este o mare schimbare pentru un copil.
Fie ca ducem copiii la gradinite de stat sau la gradinite particulare ( desi din ce in ce mai multi copii prefera aceasta ultima forma de invatamant prescolar), in perioada de incepere a gradinitei, copilul iese din mediul familial in care cunoaste toate regulile, si intra intr-un mediu in care sunt oameni pe care inca nu-i cunoaste. Aceasta noua situatie poate cauza probleme de adaptare la micuti. Pentru ca cei mici sa beneficieze de perioada pe care o petrec la gradinita in cel mai bun mod cu putinta, trebuie mai intai sa se poata adapta la personal, ceilalti copii si la gradinita in sine. Cu toate acestea, varsta de 3 ani, care este considerata cea mai potrivita pentru inceperea gradinitei, include perioada in care copilul este inca foarte dependent de oamenii din jur si mai ales de mama lui. Factori precum trecerea de la casa lui la gradinita, a fi persoane necunoscute in jurul sau, precum si cresterea brusca a numarului de persoane cu care trebuie sa interactioneze, asupra carora se concentreaza atentia, determina copilul sa intre intr-o perioada de confuzie. Trebuie sa fim constienti de faptul ca el se afla intr-un mediu foarte diferit de cel cu care era obisnuit pana acum.
Se poate observa anxietatea de separare
Pe langa confuzia adusa de schimbarea mediului, despartirea de mama, aceasta fiind obiectul principal al iubirii, duce si la formarea unor sentimente de anxietate, denumita axietate de separare la copii. Pentru ca copilul sa reuseasca sa suporte separarea de mama sa, el trebuie sa aiba abilitati cognitive la un nivel care sa evalueze separarea de aceasta si sa se adapteze. Un copil care are un atasament foarte mare cu parintii sai, are interactiuni sanatoase mama-copil si nu a fost expus la separari traumatice se va putea desparti de mama sa intr-o maniera sanatoasa.
Educatorul, relatiile cu colegii, atitudinea parintilor afecteaza conformitatea
Problema cu care se confrunta in adaptarea la gradinita nu este doar dificultatea despartirii de mama. Exista multi factori care joaca un rol in procesul de adaptare a copiilor la noul mediu. Cei mai importanti dintre acesti factori sunt: educatorul, relatiile intre colegii de clasa si atitudinea parintilor. Pe langa acestea, structura fizica a gradinitei, conditiile, dar si alti factori afecteaza si procesul de adaptare scolara. Prin efectul acestor factori, unii copii se adapteaza mai repede la gradinita, in timp ce altii pot intampina probleme de adaptare. De fapt, acesti din urma copii vor avea probleme de adaptare si in anii ce urmeaza, la scoala primara.
Se poate afirma ca este firesc ca copilul sa aiba cateva probleme de adaptare in primele 15 zile dupa ce a pasit pentru prima data intr-o gradinita. Totusi, daca perioada de adaptare depaseste 15 zile, poate fi un indiciu al altor probleme aparute din familie sau la gradi. Nerespectarea unor anumite masuri impotriva acestei situatii poate fi sursa unor probleme emotionale mai grave. Se sustine ca anxietatea de separare, care este o situatie frecvent intalnita in gradinite si pe care copiii o experimenteaza intens o perioada indelungata, sta la baza fobiei fata de intrarea in colectivitate, care poate face imposibila frecventarea gradinitei si a scolii in urmatorii ani.
Diverse metode pot fi folosite pentru a depasi anxietatea de separare. Terapia prin joc, care este folosita chiar si de educatorii bine instruiti pentru a rezolva problemele emotionale ale copiilor, este aplicata si ca tehnica valabila in eliminarea anxietatii de separare. Se crede ca aplicarea tehnicilor de joc pregatite pentru a elimina anxietatea de separare poate scurta procesul de adaptare a copiilor la gradinita si poate preveni problemele care pot aparea in viitor.
Si parintii ar trebui sa se implice. Acestia ar trebui sa le explice copiilor si sa le dea informatii despre gradinita la care vor merge. Acest lucru faciliteaza adaptarea. Trebuie explicat faptul ca gradinita este un loc in care sunt prezenti doar copiii si ca nu sunt si parinti.
Familia ar trebui sa discute cu copilul despre orele de sosire si de plecare din gradinita si sa spuna ca acesta va ramane la gradi doar intr-o anumita perioada de timp. Daca parintele urmeaza sa ia copilul, ar trebui sa-i explice timpul la care il poate lua in termeni pe care ii poate intelege si sa aiba grija sa-l ia inainte de expirarea acestui timp.
Chiar daca copilul incepe sa planga cand isi ia ramas bun, parintele ar trebui sa fie hotarat si sa plece spunandu-i ca la ora stabilita se va intoarce. Spune totul in termeni pe care el sau ea ii va intelege.
Odata lasat la gradinita, nu ar trebui sa va faceti griji. Educatorii sunt instruiti astfel incat sa faca fata plansetelor celor mici. Metodele lor de linistire vor functiona si, mai mult ca sigur, dupa o anumita perioada micutii se vor adapta perfect. Daca exista anumite lucruri speciale legate de copil, ar fi bine sa ii spuneti educatoarei pentru a aborda problema in mod diferit.